Sidor

-

-

tisdag 16 februari 2010

Vinterdrömmar

Jag längtar till huset på landet. Vi har inte varit där på ett tag nu, mer än som hastigast och bara tittat till, som man säger. Det är massor av snö därute, på uppfarten, på taket, överallt. Det måste skottas lite. Men framförallt måste jag få vara där ett tag. Elda i vedspisen, laga lite god mat, ligga i soffan och läsa. Ibland är vintern den bästa tiden i en sommarstuga. Om man bortser från snöskottning och vedhämtning är det helt kravlöst. Det är okej att låsa in sig och bara vara. Inga gräsmattor att klippa, inga rabatter att rensa (eller ha dåligt samvete för att man inte rensar). Inga krav på aktiviteter som bad, båtturer och utflykter i största allmänhet. Ibland är det lite slitigt med sommarsemester. Det är så mycket man ska hinna med på så kort tid och man är så förbannat beroende av vädret. Om det är fint väder kan vi göra si, men om det regnar får vi göra så. Vintern är perfekt. Det är snö och kallt, alltså sitter vi inne och värmer oss och kurar under en filt. Som tur är är alla medlemmar i min familj ganska lika på den punkten. Inga jobbiga rastlösa aktivitetsfanatiker, alltså.

Ibland drömmer jag om att det helt plötsligt ska blomma upp ett trädgårdsintresse hos mig. Jag brukar inbilla mig att det finns därinne någonstans, det har bara inte fått chansen att komma ut än. Jag tror att jag skulle trivas med att jobba i en trädgård. I huset på landet har vi en stor tomt, men vi är inte där tillräckligt långa perioder för att det ska vara någon idé att ha för storstilade planer. Det får vara som det är. Så länge.

Inga kommentarer: