Sidor

-

-

torsdag 11 februari 2010

Livets överflöd (igen)

Nu blev det så där jobbigt igen. Jag skulle associera föregående inlägg om överflöd till "Livets överflöd" som är titeln på en roman av Peter Mayle som står i bokhyllan i huset på landet och som sedermera har blivit film med titeln "Ett bra år", vilket motsvarar originaltiteln "A good year". För att bekräfta att jag inte fått allt om bakfoten gick jag in på AdLibris och kollade titlarna och boken finns på svenska utgiven både som "Livets överflöd" och som "Ett bra år". Nog så. När jag sökte på Peter Mayle fick jag också se att några av böckerna var märkta "bokrea". Jag hade förträngt att det snart är readags, nuförtiden känns det ju som att det är rea året runt, men nu finns det alltså en massa böcker som är jätte-jätte-jättebilliga och det innebär att jag troligtvis inte kommer att kunna hålla mina klåfingriga tangentfingrar i styr så värst länge och att det snart kommer att dimpa ner paket med ännu mer böcker att läsa. Som om mina redan överfulla bokhyllor behöver det. Notering: böcker räknas inte som onödigt överflöd, det är en viktig del av livets nödtorft. Och jag skulle väl kunna tänka mig att göra mig av med några också i värsta fall. Allt man har samlat på sig kanske inte är sådant man är stolt över direkt. Det finns en del bottennapp, även om jag har rensat ut de allra värsta synderna. Jag är såpass fåfäng att jag inte vill att folk som ser min bokhylla ska tro att jag är en fullständig idiot.

Vad jag från början när jag började skriva det här inlägget var ute efter, var att få utgjuta mig lite om boken/filmen "Ett bra år", apropå livets överflöd och ingenting särskilt. Det handlar om en ganska otrevlig streber i London som får ärva en vingård i Provence och lära sig lite om det viktiga i livet (vin, kärlek, solsken, vänskap…). Jag vill också ärva en vingård i Provence. Oddsen för det är dock astronomiskt höga och inget jag skulle sätta pengar på. Jag får väl nöja mig med att läsa.

Inga kommentarer: