Sidor

-

-

onsdag 3 februari 2010

Läst: Den amerikanska flickan av Monika Fagerholm

Den amerikanska flickan Eddie anländer till avlägsen släkting i Finland och försvinner och hennes finske pojkvän Björn hänger sig. Enligt ryktet på grund av att han råkat döda henne av misstag. Myten om den amerikanska flickan frodas i Trakten, den finska utmark där berättelsen utspelar sig. Folket här har levt sitt eget liv, men Trakten börjar nu invaderas av sommargäster från staden vid havet och en ny tid är på väg.

Många år efter Eddies bortgång träffas flickorna Sandra och Doris och blir bästa vänner. Doris är ett misshandlat barn från träsket som har fått en ny familj när Björns mamma tog hand om henne efter sonens tragiska frånfälle. Sandra flyttar till Trakten med sina föräldrar, men hennes mamma lämnar Sandra och pappan ensamma efter en tid. Två ensamma barn som finner varandra. De börjar undersöka mysteriet med den amerikanska flickan. Det börjar som en barnslig lek, men de har snart snärjt in sig bland alla rykten och kanske kommit något helt annat på spåren. Och vart har egentligen Sandras mamma tagit vägen? Och Bengt, fluktaren i skogen som också hade något ihop med Eddie, vad har han egentligen sett? Det är många frågetecken i omlopp i Trakten, ond bråd död och ungdomlig olycka.

Det är ingen bok man kan småläsa i under en längre tid. Den måste penetreras och sedan får man vackert vara kvar där tills det tar slut. Det är ganska många personer, berättelsen sker inte i kronlogisk ordning, det är mycket fram och tillbaka i tid och rum och som läsare måste man vara på alerten. Men det är inget problem. Det är en suggestiv historia som verkligen suger tag i en. Jag låg och läste alldeles för länge igår kväll bara för att den här boken skulle ta slut. Inte för att den var dålig, tvärtom, men jag ville lämna de här finska träskmarkerna. Trots att jag tyckte boken var väldigt, väldigt bra, får jag också en obehagskänsla som jag inte riktigt kan ta på. Träsket liksom kväver en och alla är så olyckliga och ensamma. Jag är inte helt säker på att jag har förstått vad som egentligen hände. Men det är möjligt att eventuella frågetecken rätas ut i nästa bok "Glitterscenen", eftersom det här var den första av två delar. Fast jag tror jag väntar ett tag innan jag tar mig an nästa.

Inga kommentarer: