Sidor

-

-

onsdag 10 augusti 2011

50-tal? Nej, tack!

Har tillbringat en sysslolös stund på eftermiddagen med att titta på Grease på TV. Jag tillhör ju den tonårsgeneration som mer eller mindre gick man ur huse för att se den på bio när det begav sig. Alla utom jag då. Femtiotalsvurmen tilltalade mig lika lite då som nu och jag tyckte inte att John Travolta var ett dugg snygg. Det gör jag för övrigt inte nu heller. Jag har faktiskt lyckats med konstycket att aldrig se Grease alls. Vissa scener har ju förstås varit svåra att undvika genom åren, eftersom den har visats ganska flitigt på TV och på alla möjliga ställen. Jag såg faktiskt inte hela filmen idag heller, eftersom jag trots allt hade lite viktiga saker för mig, men jag såg en hel del scener som jag inte sett förut.

Men det är ju skrämmande dåligt! Ett gäng 30+-are som ska föreställa tonåringar, Travolta går omkring som om han har en stor käpp uppkörd i rumpan och ser mer än tillåtet fånig ut. Man skulle väl kunna säga att tiden inte har varit särskilt ömsint mot den här filmen, men den måste väl ändå ha varit passé redan när den kom. Det mesta är så oerhört pinsamt att det inte går att beskriva. Jag inser återigen vilket rätt val jag gjorde när jag vägrade Grease redan 1978-79 eller när det nu var. Fast jag minns att man fick genomlida en skoldans med 50-talstema. De där eländiga Boppers var också populära då. Usch.

När jag ändå är inne på ämnet måste jag också spy lite galla över alla dessa gamla eländiga amerikanska bilar som förorenar Sommarsverige på väg till diverse raggarträffar. De går uppenbarligen inte att köra i mer än 60 km/h, men har ändå mage att ligga i vägen, i flock, för oss som är på väg någonstans. Måtte de ta slut snart.

1 kommentar:

L sa...

Hahahahha underbart att läsa! Jag gillar visserligen Grease men den är ju inget topp tio på min lista över bra filmer. Lite överskattad faktiskt:)