Sidor

-

-

fredag 19 augusti 2011

Läst: Nattfåk av Johan Theorin

Den gamla fyrmästargården Åludden på norra Öland har stått tom länge och det sägs att det spökar där. På julafton samlas alla som dött på gården för julotta, till exempel. Gården lär dessutom vara byggd av trä från ett vrak, vilket inte heller är så lyckat ur spöksynpunkt.

En ung familj från Stockholm köper gården och påbörjar en omfattande renovering. Frun, Katrine, har en excentrisk mor som under några år i sin ungdom bodde på gården. Mannen, Joakim, har ett eget spöke att fly ifrån.

Ett tragiskt dödsfall inträffar. Nya och gamla händelser går i varandra och det verkar faktiskt som om det finns en del spöken på riktigt.

Jag tycker det är skitbra. Att jag inte har läst den här tidigare tror jag beror på att jag har avfärdat den som deckare och enligt mitt egna icke särskilt trovärdiga mantra "läser jag inte deckare". Men det är en inte så deckaraktig deckare. Visst finns det poliser och misstankar om mord, men det finns även ett övernaturligt inslag som tilltalar mig mycket. Och en intressant familjehistoria. Jag tycker dock att Joakim borde ta sina barn och flytta till något annat ställe än Åludden. Det verkar inte vara något vidare värst mysigt ställe att bo på. Särskilt inte när fåken drar in över ön.

Inga kommentarer: