Sidor

-

-

tisdag 9 augusti 2011

Hört: Skugga av Karin Alvtegen

Det här har varit min bilbok nu i sommar. Eftersom cd-böcker är så hutlöst dyra är jag inte så nogräknad när jag köper dem. Den här hittade jag för 20 spänn på loppis i sonens skola. Ett alldeles lagom pris.

En äldre kvinna, Gerda Persson avlider och eftersom hon inte har någon släkt är det socialtjänsten som får ordna med begravning och bouppteckning. Gerda har arbetat som hushållerska i många år åt den store författaren Axel Ragnerfeldt, tillika nobelpristagare i litteratur. I ett testamente ger Gerda all sin kvarlåtenskap åt en ung man, Kristoffer. Kristoffer har dock ingen aning om vilken relation han har till Gerda. Han börjar nysta för att få reda på varför han är arvinge och kanske för att få reda på vem han egentligen är. Kristoffer är nämligen ett hittebarn och har ingen aning om vilka hans biologiska föräldrar är. Det som kommer upp i dagen är ingen vacker historia, utan det handlar om mord, svek och lögner.

Jag tror att det här historien vinner på att läsas. Då kan man öka hastigheten och skumma igenom allt dravel i början. Nu tvingas jag lyssna på skiva efter skiva där absolut ingenting händer. I slutet händer däremot väldigt mycket och trots att det är väldigt segt i början blöir jag ändå lite överraskad. Men det hjälper inte. Jag tycker inte att det är så överraskande att det blir bra.

Inga kommentarer: