Sidor

-

-

fredag 12 mars 2010

Det goda livet

Det pratas mycket om hur man ska leva det goda livet i tidningar och på TV just nu. Så många råd från så många förståsigpåare, som minsann vet. Man ska motionera, äta hälsosamt och det är ens förbannade plikt att vara lycklig, eller åtminstone eftersträva evig lycka och sedan leva i minst 100 år. För egen del har jag en enkel lösning (om än icke politiskt korrekt): Jag vill bli rik. Jag måste inte vara överdrivet rik, ekonomiskt oberoende skulle räcka. Då skulle jag slippa oroa mig för om lönen skulle räcka eller att oförutsedda händelser skulle undergräva hela vår ekonomi, vilket skulle leda till ekonomisk sinnesfrid. Jag skulle ha gott om tid att ta hand om mig själv, vilket skulle leda till att jag skulle må bättre både fysiskt och psykiskt. Att träna tre-fyra gånger i veckan skulle inte vara något problem längre. Jag skulle ha gott om tid att både handla min mat med omsorg och råd att handla den bästa kvaliteten och jag skulle ha tid att laga till den på bästa sätt. Jag skulle alltid vara utsövd och jag skulle fylla min tid med sådant jag verkligen ville göra, inte bara sådant jag var tvungen att göra. Det finns en massa saker jag vill göra som jag aldrig hinner med nu. Så många olästa böcker, osedda filmer och organisationer som gör gott som skulle kunna behöva ett handtag då och då. Jag kan inte se att jag skulle ha tråkigt en sekund. Kort sagt: vägen till det goda livet är tid och för att få tid behöver man pengar att vara ledig för, alltså är pengar en nödvändighet för att kunna leva det goda livet. Den som påstår annat ljuger eller är redan tillräckligt rik.

Inga kommentarer: