Sidor

-

-

söndag 21 mars 2010

Mediarapport

I helgen har i vanlig ordning ett visst mediaskval avnjutits/genomlidits. Jag är ingen vidare bra TV-tittare och har svårt att inruta tillvaron efter TV-tablåerna, så mitt TV-tittande är mer av det sporadiska slaget och jag ser sällan hela TV-program.

I fredags råkade jag för en kort stund hamna framför Postkodmiljonären och en man fick följande fråga: I vilken stad kan man avnjuta en caffe latte i stadsdelen Trastevere? Rom, svarade jag, innan de fyra alternativen visades i rutan. Jag vet inte varför jag kunde det, men jag har väl snappat upp det någonstans. De fyra alternativen var Rom, Neapel, Milano och Palermo. Mannen som skulle svara var tämligen nollställd och det kan jag förstå. Roms stadsdelar hör kanske inte direkt till vanlig svensk allmänbildning. Men. Då frågade programledaren om han åtminstone visste vilket land det handlade om. Mannen svarade att det nog rörde sig om Italien eller Spanien. Sedan svarade han fel på frågan efter att ha utnyttjat tre livlinor. Helt rätt, man bör inte gå särskilt långt i en kunskapstävling om man inte åtminstone vet att Rom, Neapel, Milano och Palermo är ITALIENSKA städer. Det är geografikunskap på lågstadienivå, det ansåg både jag och min nioårige son.

I lördags slappade vi i soffan och zappade planlöst mellan eftermiddagsrepriserna och hamnade till slut framför Edward Bloms gästabud, ett program som frossade i fet mat och skummande öl. Så befriande fritt från Anna Skipper, pekpinnar och tvångsdieter. Jag blev visserligen inte direkt sugen på tyska grillade fläsklägg, men skulle kunna tänka mig att äta dem i ren trots.

Och idag har jag läst en mycket bra debattartikel av Linda Skugge i Aftonbladet, där hon påpekar att det är viktigt att tjäna pengar och klara sig själv, något som tycks gå en hel bortskämd ungdomsgeneration förbi. Så sant, så sant. De som påstår att pengar inte är viktigt är de som har så de klarar sig. Då är det förbannat lätt att snacka självförverkligande, när man har råd.

Allt annat som har passerat mig i helgens mediabrus har jag redan glömt.

Inga kommentarer: