Sidor

-

-

tisdag 9 mars 2010

Fibrer och frön

Jag vet inte om jag drabbats av vårtrötthet eller något. Från att tyst ha skrutit för mig själv om hur fantastiskt pigg och alert jag har känt mig på sista tiden, har jag helt plötsligt drabbats av trötthet som gränsar till huvudvärk. Jag som trodde att jag var pigg och kry på grund av att jag ätit så mycket nyttigheter på sista tiden (litervis med grönt te, frökex och kikärter, t.ex.). Det är kanske så att när den första euforin över hur oerhört duktig man är gått över, blir det nästan som vanligt igen. Frökexen, förresten, riktiga raw food-kex, så enkla och så goda. Receptet fick vi på trevlig matlagningskväll på jobbet med Lin.

Blanda 1 dl solrosfrön, 1 dl sesamfrön, 2 dl hela linfrön med lite örtsalt och täck med vatten. Låt stå och gegga till sig i 6-8 timmar. Bred ut den gelaktiga massan på en plåt och torka i ugnen på 50 grader med ugnsluckan lite öppen i 6 timmar. Bryt i bitar och ät med något nyttigt, som avokadokräm eller hummus. Om inte annat så är det väldigt bra för egot att få känna sig supernyttig och riktigt, riktigt fiberrik en liten stund.

Jag har rotat fram en tjock bok med raw food-recept som jag köpt vid något tidigare tillfälle när jag skulle förändra mitt liv till det bättre. Jag har aldrig kommit längre än till att bläddra lite håglöst i den. Allting verkar ta så lång tid. Det ska torkas, groddas, luftas och jag vet inte allt i flera dagar ibland. Men jag har bättrat mig på den punkten. Jag frångår det snabblagade mer och mer, så snart kanske jag är redo för raw food-hummus på groddade kikärter i stället för kokta. Om jag har förstått receptet rätt så ska det inte ta mer än fem dygn att åstadkomma det.

Inga kommentarer: