Sidor

-

-

måndag 8 mars 2010

Läst: Sista andetaget av Denise Mina

Jag läser nästan aldrig deckare. Jag har vissa fördomar mot deckare som jag har svårt att skaka av mig. Som att de ofta är hafsigt skrivna av författare som inte är begåvade nog att skriva Riktiga Romaner. Sedan är jag rätt ointresserad av kriminalhistorier, det är väl antagligen där skon klämmer. Jag föredrar deckare (men endast brittiska, tack) på TV. Det är där lättviktig underhållning hör hemma. I bokform möjligtvis på en badstrand. 

Men ibland gör jag undantag och förvånar mig själv. Den här boken har legat på hyllan vid sänggaveln ett bra tag och nu kändes det som om det var dags. Sista andetaget är tredje delen om journalisten Paddy Meehan i Glasgow. Jag har inte läst de första två och inget annat av Denise Mina heller. Paddy är snabbkäftad, överviktig, ensamstående mamma och katolik. En lite annorlunda hjältinna och det är positivt. Hon får besök av två poliser sent en kväll och ombeds följa med och identifiera en död person. Det är hennes före detta pojkvän Terry, även han journalist, som hittats naken i ett dike, skjuten i huvudet. Paddy börjar naturligtvis nysta i vad som kan ligga bakom en sådan brutal avrättning och dras in i en riktigt otäck historia med irländsk anknytning, där både hon själv och till slut även hennes femårige son hotas till livet. Men inte ens den mest förhärdade terrorist bör ställa sig i vägen för en tigermamma när hon försvarar sin avkomma. Då jävlar tar det hus i helvete.

Jag gillar Paddy och det var bra driv i historien. Jag kan till och med tänka mig att läsa mer. Och när jag hade läst klart igår kväll var det skönt att sonen hade kommit och lagt sig i vår säng. Det kändes tryggt att ha honom nära.

Inga kommentarer: