Sidor

-

-

måndag 12 april 2010

Om böcker och läsande (till min hemliga bokvän)

Jag läser det mesta, utom möjligen deckare. Jag läser deckare ibland, men ofta under motstånd och kan ibland överraska mig själv med att tycka att det är riktigt bra. Men min allmänna hållning är att jag hoppar över deckarna. Och Björn Ranelid. Kan bara inte med Björn Ranelid. Jag försöker fundera på om jag har någon egentlig favoritförfattare, men det står helt still. Jag gillar Bodil Malmsten för språket och finurligheterna. Förr i tiden var jag ett stort fan av Fay Weldon, men jag tror jag har kommit ifrån henne lite, men vet inte riktigt varför. Det var i alla fall länge sedan jag läste något av henne. Jag tror vi tappade kontakten någon gång i slutet av 90-talet, så den senare produktionen är jag helt obekant med. Sedan tycker jag nästan alltid om Joyce Carol Oates. Jag gillar historiska romaner, så länge författaren inte tar sig alltför stora friheter med just själva historien och ibland gillar jag att koppla av med riktiga äventyrsromaner. Det är perfekt semesterlitteratur. Andra läser deckare då, men jag föredrar ett bra korståg eller jakten på Atlantis.

Jag läser lika gärna på engelska som på svenska, men just nu håller jag på att traggla mig igenom en deckare (!) på tyska. Jag valde en deckare eftersom min tyska inte är särskilt lysande och jag fördomsfullt antog att deckare har ett enkelt och onyanserat språk, som skulle vara lättare för en som inte är alltför tyskspråkig att förstå. Hittills tycker jag att jag hade rätt i det antagandet.

Jag läser mina böcker på gammeldags vis (från pärm till pärm), men kan tänka mig att lyssna på en CD-bok när jag åker bil långt. Men annars är jag för otålig. Jag vill gärna att det ska gå fort.

Jag läser för att jag har lust och för att koppla av. Ibland för att lära mig något eller för att jag är nyfiken och vill veta mer. Jag är med i en bokcirkel där vi har läst genrer mellan himmel och jord och det är ju ibland nyttigt att kliva utanför sin egen bekvämlighetszon och upptäcka något nytt. Jag försöker att läsa författare från hela världen, inte bara den svenska och anglosaxiska, men jag har mycket kvar att upptäcka därute.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Då ska vi se... Hur har vi det med de gamla damerna Jane Austin och systrarna Bronte? Nåt som är intressant att vilja läsa/har läst? Har du läst allt av Bodil Malmsten?//Den hemliga ;-)

Helena sa...

Jag har definitvt läst allt av Jane Austen och jag tror inte jag missat någon Brontë-syster heller. Jag har inte läst allt av Bodil Malmsten än, men det jag inte läst ligger oläst i bokhyllan.