Sidor

-

-

torsdag 15 april 2010

Vargen kommer!

Jag har sett en varg. Det är väl i och för sig kanske inte så märkvärdigt, men det märkvärdiga var att det var nästan ända inne i sta’n. Jag bor i ett radhusområde precis i utkanten och här kan man bara gå rätt ut på några gärden och så kan man låtsas att man är på landet. Så igår när jag och vovven var ute på promenad så såg jag att något kom springande i ögonvrån och vände mig om. Mina sinnen var inställda på rådjur eftersom det är vad man brukar se i viltväg här, så det tog ett tag innan jag kopplade att det definitivt inte var ett rådjur. Och sedan skulle jag försöka få upp mobilen och ta kort, men det hann jag naturligtvis inte, eftersom den där stunden när jag bara stod och gapade var alldeles för lång. Det var en rätt stor rackare och han sprang förbi oss ganska lugnt på ca 40 m avstånd utan att bevärdiga oss med en blick. Min jakthund var upptagen med att nosa på något, så han märkte ingenting och det var antagligen lika bra. Och i morse när vi var ute hade jag alla sinnen på helspänn och jag såg faktiskt något hundliknande som rörde sig, men det var alldeles för långt bort.

Förra veckan hittade jag ett rådjursben inne i området bredvid en cykelväg. Jag tyckte det var lite konstigt, men tänkte att det kanske hade legat och dött uppe i skogen och sedan hade någon hund släpat hem benet, eftersom det borde vara ganska sparsamt med djur som faktiskt kan riva ett rådjur just här. Men det är det tydligen inte alls. Jag har också vid ett par tillfällen tyckt att min hund betett sig lite konstigt när vi har varit ute på gärdena. I vanliga fall älskar han att springa efter pinne där ute, men vid ett par tillfällen den senaste veckan har han bara tagit pinnen och sprungit hemåt och varit väldigt ovillig att gå längre bort. Pusselbitarna faller på plats och jag måste utrusta mig med kikare och kamera på nästa promenad (och kanske till och med lämna hunden hemma). Jag har naturligtvis berättat för alla som orkar höra om min spaning, men jag känner att jag inte riktigt blir tagen på allvar. Måste ha bevis!

Inga kommentarer: