Sidor

-

-

söndag 10 januari 2010

Modeller

Bläddrade igenom senaste numret av Damernas Värld i helgen. Jag är ingen trogen DV-läsare, men ibland så. Nu för tiden läser jag modetidningarna på ett annat sätt. Jag tittar lite mer ingående på modellerna i modereportagen än vad jag gjorde förr. I det här numret hade hon tio sidor, min kompis dotter, som helt plötsligt är med i nästan varenda tidning. Hon är naturligtvis skitsnygg i det här reportaget också, där hon visar ganska damiga, feminina kläder vars kundkrets torde vara kvinnor som passerat 20-årsåldern och har en hyfsad inkomst. Jag skulle kunna vara en av dem. Men vi som kanske är den tilltänkta kundgruppen är vuxna, med vuxna kroppar. Även de som råkar vara trådsmala är troligtvis vuxna. Den här lilla tjejen är bara 16, även om det kanske inte syns bakom den putsade fasaden. Kläder för vuxna visas av barn. Jag vet inte, men det vore uppfriskande att få se kläder för vuxna bäras av vuxna, även i en modetidning. Fast det kanske inte gör sig lika bra på bild, vad vet jag.

För övrigt tror jag just den här modellen går en lysande framtid till mötes. Så om några år när hon är en superkändis ska jag bli en pinsam tant som säger saker i stil med att "jag kommer ihåg när hon var liten, hon var så söt då också" och "min son fick hennes avlagda dinosaurie".

Inga kommentarer: