Sidor

-

-

lördag 23 januari 2010

Husjakt igen

Vi fortsätter jakten på nytt hus i en annan stad och nu börjar objekten trilla in igen efter jul- och nyårsuppehållet och Hemnet är åter den sida jag besöker oftast. I morgon ska vi titta på ett. Ett sådant där praktiskt hus, lagom stort, nära till skola och med bra kommunikationer och en lagom prislapp. Ett drömhus? Nej. Mitt drömhus ligger för sig självt i en värld där man inte behöver tänka på närhet till skolor och affärer eller bra kommunikationer. I min drömvärld behöver jag inte sån't. Det ska vara ett gammalt hus med charm, men givetvis upphottat med alla tänkbara bekvämligheter. Det behöver inte vara så stort, men bra planerat så att vi får plats med allt som vi behöver. Det ska vara en stor trädgård med allehanda odlingar. Eftersom jag kommer att ha all tid i världen har jag givetvis möjlighet att sköta om allting på bästa tänkbara sätt. Det är sommar nästan jämt och jag kan skrota runt i min trädgård och plocka lite bär och färska grönsaker, som jag sedan tar in i mitt fina lantkök och tillagar en massa delikata rätter av. Sylt som hälls på fina burkar med egenhändigt textade etiketter och vackra lock, till exempel. Sedan bakar jag nog lite nyttigt bröd och äter med hemkokt marmelad och tar en kopp te i mitt mysiga bibliotek. Kanske jobbar jag lite med något oerhört lönsamt, skriver en bestseller eller något, ifrån mitt arbetsrum med utsikt över trädgården eller kanske havet.

Så vill jag bo och leva. Ska det vara så förbannat svårt?

Inga kommentarer: