Sidor

-

-

lördag 2 januari 2010

Nyårsläsning

En lat nyårshelg i huset på landet har bjudit in till massor av läsning. Jag läste klart ”I en klass för sig” av Curtis Sittenfeld. Bra om livet på internatskola i USA. Massor av tonårsångest och självförakt, som jag kan känna igen mig, trots att det var ett bra tag sedan.

Sedan klämde jag ”Bedragen” av Katerina Janouch. Måste tillstå efter att ha läst några böcker av Janouch att jag gillar henne som författare. Jag är nog ofta alldeles för skeptisk till journalister eller mediepersonligheter över huvud taget som ska vara författare också, men vissa kan ju faktiskt skriva. (Nyårslöfte: sluta ha förutfattade meningar om så mycket?) ”Bedragen” handlar om barnmorskan Cecilia Lund, vars värld vänds upp och ner när det ringer på dörren en vacker dag och den unge mannen därutanför presenterar sig som hennes mans okände son. Det blir början till en rad händelser, där jag personligen tycker att det hade räckt med de som rör familjen. Det kriminella inslaget behövs inte. Alla känslor som rörs upp när familjehemligheter ska uppdagas räcker gott och väl för att göra det hela till en spännande historia. Naturligtvis slutar det utan riktigt slut, så att vi alla kan kasta oss över nästa bok i serien om Cecilia Lund, för vi måste ju veta hur det går. Personligen hoppas jag ju på att Cecilia ger sin otrogna karl på el moppo och att hon gör livet till ett veritabelt helvete för hans söta lilla älskarinna. Jag gillar hämndlystna kvinnor som inte tar skit.

När böckerna jag hade med mig från sta’n tog slut snabbare än jag räknat med fick jag botanisera lite i bokhyllan i huset på landet. Den är full av deckare och en del annat som dels räddats ur en soptunna, dels kommer från min mormor. Jag hittade en liten söt bok med texter av Mark Levengood, ”Sucka mitt hjärta men brist dock ej”. Småtrevligt och finurligt fick det bli gårdagens kvällsläsning.

Inga kommentarer: