Sidor

-

-

onsdag 13 januari 2010

Shoppingolust

De senaste veckorna har det i sedvanlig ordning drällt in en massa kataloger som skriker ut sommar och sol och skynda fynda innan det tar slut. Nog för att man längtar efter sol och värme nu, men det är rätt långt kvar. Jag har slutat läsa de här katalogerna, jag kastar dem direkt. Känns som ett oerhört slöseri på fint papper och färgtryck att fortsätta med de här utskicken. Om jag handlar gör jag det i alla fall på nätet. Katalogerna har spelat ut sin roll för länge sedan. Skit i katalogerna så har ni råd att sänka priserna i stället. Finns det inget miljötänk alls hos postorderföretagen?

Men apropå shopping: jag har tröttnat. Jag trodde det aldrig om mig själv, men mitt köpbegär är mer eller mindre helt uttömt. Jag fortsätter bläddra mig igenom produktsortiment på nätet, det kan hända att jag går in i en affär och nyper lite i något, men nej. När kylan började göra sig gällande inhandlades skidbyxor och varma kängor. Därtill var jag nödd och tvungen och de var bra köp som har används flitigt de senaste veckorna. Men den där roliga spontanshoppingen och lusten att göra ett och ett annat fynd infinner sig inte och har inte gjort det på länge. Det känns lite tomt, faktiskt. Det är som om jag har shoppat mig mätt (och kollar man i mina garderober så förstår man varför). Jag har alldeles för mycket kläder. Och skor. Jag hinner inte använda allt. Smycken har jag i drivor och ett helt skåp fullt med material, ifall andan skulle falla på och jag har tid och lust att trä ett halsband eller fixa till ett par örhängen. Det är ingen idé att slösa tid och pengar på heminredning eftersom vi har bestämt oss för att flytta. Det finns inget jag faktiskt kan säga att jag behöver längre. Det enda jag fortfarande har habegär efter är fina krämer och hudvårdsprodukter. Det är ju förbrukningsvaror, så de har en tendens att ta slut. Men även där börjar jag bli tråkig. Jag vet vad mitt ansikte behöver så jag satsar på säkra kort. Och jag har redan hittat den perfekta mascaran.

Fast jag fortsätter ju köpa böcker förstås, trots att alla bokhyllor är överfulla.

Inga kommentarer: