Sidor

-

-

torsdag 14 januari 2010

Listnörderi

Förra året var jag för första gången duktig och skrev upp alla böcker jag läste under året. Har så taskigt minne nu för tiden att det är enda sättet om man vill komma ihåg vad man har läst. Jag har börjat på ambitiösa listor förut, men de har aldrig fullföljts. Jag lyckades i alla fall ta mig igenom 49 st. Lite svagt, tycker jag nog, men det är mest under semestrar jag verkligen hinner plöja böcker och semestrar har jag alldeles för lite av.

För att göra det hela extra nördigt betygsatte jag böckerna också. 2009 var inget höjdarläsår för min del och jag har bara lyckats pricka in tre romaner som får högsta betyg. Det var "Drakarna över Helsingfors" av Kjell Westö, "Dagen efter" av Lionel Shriver och "Ängelns lek" av Carlos Ruiz Safon. Och sedan gav jag högt betyg åt "I trygghetsnarkomanernas land" av David Eberhard. Den kändes alldeles för träffande. Bottennappen var "Hjärtat som vapen" av Björn Ranelid och den riktigt hemska skämsboken "Hemligheten" av Rhonda Byrne. Bägge gav så dålig eftersmak att de absolut inte får bo kvar hemma hos mig och solka ner bokhyllan.

Inga kommentarer: