Sidor

-

-

måndag 4 januari 2010

Nästan vardag igen

Måndag och alla helgerna (eller nästan alla) är slut. Det är dags att städa bort resterna. Vi kom hem från huset på landet igår och eftersom vi mest bara mellanlandat här lite då och då under de senaste veckorna ser det ut därefter. Jag borde kavla upp ärmarna och ta tag i saker och ting, men jag tror jag har blivit helt förslappad under all ledighet. Min hjärna registrerar alla dammråttor, men är sedan beredd att sjunka ner i en bok eller korsord eller vad som helst. Jag är ledig hela den här veckan så jag har ju gott om tid, eller hur? Jag försöker lägga upp en strategi för mig själv. Kunde kanske börja med att bädda sängarna. Sedan ligger det ungefär sex maskiner osorterad tvätt och dräller. Den behöver vikas och sorteras och läggas in i skåp och lådor. Väskor måste packas upp och ställas undan. Köksbordet är belamrat med tidningar och allsköns bråte. Granjäveln barrar och måste ut. Det är också märkligt hur allt det här röda som när det kommer fram i december känns så oerhört mysigt och varmt nu bara känns jolmigt och lite kladdigt på något sätt. Det måste bort. Juldukarna är skitiga vid det här laget och måste i tvätten.

Usch, jag kanske borde titta på en film eller något i stället. Det hinner jag ju aldrig annars. Ska man inte göra sådant man aldrig hinner när man är ledig?

Eller så börjar jag med att städa jag badrummet. Alla vet ju att badrummet är det värsta stället att städa på och har man väl gjort det har man faktiskt rätt att belöna sig lite. En kopp te och en bra bok, kanske?

2 kommentarer:

Carina sa...

Granen är ute (barrade kilovis - hur kan det finnas så mycket barr på ett så litet träd?), de juligaste sakerna är undanplockade, de röda juldukarna får hänga med till på söndag och ljusstakar, stjärnor och ljusslingor ett bra tag till (man behöver ljus i mörkret). Men du har rätt - man börjar bli lite färdig med julen för den här gången.

Helena sa...

Det är kul att plocka fram prylarna, men av någon anledning nästan ännu skönare att ta bort dem.