Sidor

-

-

måndag 4 januari 2010

Läst: Bokhandlaren som slutade bada av Fritiof Nilsson Piraten

Hittade den här i bokhyllan nere på landet när helgböckerna tagit slut. Jag har fått den vid något tillfälle för länge sedan, men sedan dess har den bara stått och samlat damm. Synd, för jag har haft några himla trevliga lästimmar tillsammans med den de senaste dagarna. Först hade jag lite problem med språket. Jag är uppenbarligen inte så bekant med svenska språket som jag trott. Jag har fått lära mig massor med nya ord, tyvärr aningen ålderdomliga för att brukas. Men det känns som att upptäcka sitt eget modersmål på något sätt och det är ju alldeles underbart.

Boken handlar om Jakob som är bokhandlare i en liten skånsk by. Han är obotlig ungkarl och livet lever sin gilla gång i byn och han är nog ganska nöjd med tillvaron, trots allt. Sommartid har några av karlarna i byn en badarklubb i er närbelägen badgöl, där man dricker öl och diskuterar viktiga saker. Men så en dag dyker madame Amelie upp, eller Amalia som hon hette en gång i tiden. En dam från den stora världen, hon har bott i Antwerpen, men nu blivit änka och återvänder för att slå sig ner i fädernäshemmet som nu bebos av hennes inte alltid tillräknelige bror. Jakob blir betagen i den sköna Amelie och det dröjer inte länge förrän han är en gift man. Jakob och Amelie lever i allsköns ro och Jakob är lyckligare än någonsin. Amelie lagar god mat, vet hur man för sig och är dessutom förmögen. Vad mer kan en stackars bokhandlare begära? Men när paret ska hålla sin första bjudning för att ta klivet ut i byns sällskapsliv inträffar en katastrof. Amelies inte helt tillräknelige bror avslöjar oavsiktligt lite för mycket om Amelies bakgrund och katastrofen är ett faktum. Jakobs himmelrike blir ett helvete.

Och jag tycker så synd om den stackars Jakob och jag önskar för varje sida jag läser att det på något sätt ska ordna sig, men det gör det naturligtvis inte. På omslaget av den upplaga jag har är det en bild från en film med Allan Edwall och Margareta Krook och jag skulle vilja se den. De måste ha varit som klippt och skurna för att göra Jakob och Amelie.

Inga kommentarer: