Sidor

-

-

fredag 6 maj 2011

Fransk film frampå nattkröken

Låg och zappade lite för mig själv framför sovrums-TV:n igår kväll när resten av familjen hade somnat. Jag fastnade framför en fransk film som gick alldeles för sent, Födelsedagen, även om jag missade en bit i början. Det lilla jag såg gillade jag och jag kan tänka mig att försöka se hela vid något tillfälle. Men framför allt var det så skönt att höra franska (eller bara ett främmande språk som inte är amerikansk engelska). Och att se en film där människorna röker, dricker, tar en joint och har sex inte nödvändigtvis bara med sin partner utan moraliska pekpinnar. Inte för att jag förordar att man röker, dricker, tar en joint och har sex lite hur som helst, men jag tycker att det är rätt befriande att se personer på film som beter sig som riktiga människor med alla tillkortakommanden och laster som riktiga människor ibland har, till skillnad från alla tillrättalagda och politiskt korrekta amerikanska produktioner som solkar ner TV-rutan och som jag bara inte orkar med.

Det är synd att alla bra filmer ska gå mitt i natten när man bara undantagsvis orkar titta. Och att bra europeisk film bara är undantag i TV-tablåerna. I min repriserande hjärna som just nu klänger sig fast vid gamla favoriter börjar en Pedro Almodovar-festival ta form. När man ändå är inne på filmer där folk är allmänt bisarra, röker, dricker, tar en joint och har sex lite hur som helst.

1 kommentar:

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

Gillar också franskt och Almodovar i filmväg