Sidor

-

-

måndag 2 maj 2011

Hört: Kampen mot bränningarna av Catharina Ingelman-Sundberg

Ännu en ljudbok avverkad i bilen, den enda plats där ljudböcker hör hemma.

År 1726 avseglar ostindiefararen Zeewijk från Holland med destination Batavis på Java. Ombord finns tre svenskar bland besättningsmännen och befälhavare är Jan Steyns, än äregirig och oerfaren kapten. I Kapstaden får Steyns hör att en annan ostindiefarare, Aagderkerke, har förlist och i ett fåfängt försök att vinna ära och berömmelse genom att hitta Aagderkerke och bärga hennes värdefulla last (och eventuellt hitta några överlevande) seglar Steyns för när den karga kusten utanför Land Eendrachts och även Zeewijk förliser. De flesta i besättningen lyckas rädda sig till en korallö, men det är ont om färskvatten och nu börjar den verkliga kampen för överlevnad.

Det här är kanske ingen bok jag skulle ha valt att läsa om det inte var så att utbudet på ljudböcker till vettiga priser är så skralt. Man får liksom ta det man hittar. Men det är faktiskt riktigt bra och jag gillar framför allt uppläsningen av Thorsten Wahlund som gör att det öde som Zeewijks besättning råkar utför känns väldigt levande och jag är mycket glad för att jag satt i vad som kändes som en varm och trygg bil när jag hörde den här historien. Blir inte alls sugen på att åka båt. Det hela har dessutom hänt på riktigt och författaren har själv lett en expedition till Australiens västkust där Zeewijk förliste.

Om jag ska sammanfatta vad jag tycker med ett ord: intressant. Och tragiskt. Nu blev det två ord. Och faktiskt rätt spännande. Tre.

Inga kommentarer: