Sidor

-

-

tisdag 24 maj 2011

Trotjänare



Detta är en raritet, kanske rent av en antikvitet om man så vill. Det är den första maskin av något slag jag köpte när jag flyttade till egen lägenhet när jag var 19 år och den fungerar fortfarande. Den var inte särskilt ny då, men den enda jag hade råd med när jag gick till affären som sålde begagnade symaskiner. Behöver jag säga att den affären inte finns kvar? Och när jag tänker tillbaka kan det tyckas märkligt att en symaskin var något jag verkligen prioriterade att köpa.

Denna maskin förtjänar epitetet trotjänare. Mycket har sytts och lagats på den här, särskilt de första åren. På sista tiden har det väl varit mer sparsamt (eh, väldigt tunnsått om jag ska vara ärlig) med systunderna. Tills igår. Då åkte den fram igen för att lappa ett par jeans. Vilket den naturligtvis klarade med bravur. Fast jag tror den skulle behöva lite service. Jag fick nämligen en ratt i handen, men lyckades få fast den igen och det verkade fungera hyfsat efteråt. Den har också en tendens att slita av undertråden och man ska inte sy i för fina och tunna tyger. Men den känns ändå som lite av ett teknikens under, med tanke på den korta livslängd de flesta andra hushållsmaskiner har.

Inga kommentarer: