Sidor

-

-

tisdag 3 maj 2011

Läst: Blå gryning av Ann Cleeves

Var kom den här ifrån? Hur lyckades en kriminalroman smyga sig in bland mina klassiker? Tog jag fel bok i bokhyllan? Många frågor, men få svar. Ibland måste man helt enkelt bara byta genre, om än bara för en liten stund. Jag kände helt enkelt att jag behövde något annat än empireskärningar en stund. Dessutom utspelar den sig på Shetlandsöarna, vilket är för mig okänd mark och bara det är ju intressant.

Polisen Jimmy Perez, född och uppvuxen på Fair Isle, återvänder till barndomshemmet för att presentera sin blivande hustru Fram för sina föräldrar. På Fair Isle finns en forskningsstation inrymd i den gamla fyren. Man ägnar sig åt ringmärkning och forskning om fåglar och det är ven en typ av vandrarhem för ditresta fågelskådare. Föreståndare är Angela Moore, känd från naturprogram på TV och för att ha gjort en viktg upptäckt i fågelbranschen. På plats finns även hennes man Maurice, som är den som sköter det praktiska på stationen när Angela är ute och spanar efter fåglar, Maurices tonårsdotter från ett tidigare äktenskap samt ett gäng fågelskådare och den ypperliga kokerskan Jane.

Jimmys föräldrar ordnar en förlovningsfest för Jimmy och Fran på forskningsstationen där öbor och boende på stationen är inbjudna. Efter festen hittas Angela död med en kniv i ryggen. Som den enda närvarande polisen tvingas Jimmy Perez påbörja en brotsutredning på egen hand, eftersom vädret inte tillåter någon att vare sig lämna eller komma ut till ön. Kort därefter mördas ytterligare en person och det visar sig att de boende på stationen har mycket mer komplicerade förhållanden till varandra än man kunnat tro.

Jag tycker det är riktigt bra. Ur bladvändarsynpunkt är det alldeles utmärkt och miljöskildringarna känns klaustrofobiskt trovärdiga. Spänningen håller i sig in i det sista och även om jag hade börjat ana vem som kanske skulle kunna vara mördaren känns slutet ändå överraskande. Min enda anmärkning är ett par ur grammatiskt synvinkel felaktiga meningar som jag retade upp mig på alldeles i början. Men det är väl en yrkesskada, antar jag. Det här är tydligen den fjärde i en kvartett om fyra deckare som utspelar sig på Shetlandsöarna och jag blir faktiskt sugen på att läsa de övriga tre delarna också. Känns som alldeles utmärkt semesterlitteratur.

Inga kommentarer: